po_ci_mi_strona_internetowa
po_co_strona_internetowaMożna się zastanawiać czy sprawić sobie do biura meble w kolorze czereśni czy raczej olchy. Kupno samochodu to również dylemat. Ale stronę internetową po prostu trzeba mieć, w dodatku jej "postawienie" nie jest ani trudne, ani drogie.

Internet to nie tylko coraz bardziej podstawowe źródło informacji. Jego użytkownicy to grupa atrakcyjnych klientów - zwykle tych lepiej wykształconych i bardziej majętnych niż polska średnia. Świadome ignorowanie ich potrzeb spokojnie można podciągnąć pod paragraf "działanie na szkodę spółki". Jak więc do nich dotrzeć? Oto prosty sposób w trzech krokach.

punkt1 Po pierwsze, domena

Domena to nasz adres internetowy, a dokładnie to co znajduje się pomiędzy "www", a tym co po kropce. Rządzi domenasię dokładnie takimi samymi prawami, jak adres pocztowy - może być bardziej lub mniej prestiżowy. Ten z kończący się na ".pl"czy ".com.pl" można porównać z Marszałkowską w Warszawie czy Świętojańską w Gdyni, podczas gdy zawierający w sobie nazwę dostawcy internetowego przypomina trochę bardziej "ulicę błotnistą, numer zachlapany".

W odróżnieniu od nieruchomości, kosztujących oczy z głowy, najbardziej prestiżowe adresy to w tej chwili wydatek góra kilkudziesięciu złotych. Za 49 zł netto rocznie możemy stać się właścicielami domeny z końcówką ".pl", a za kilka złotych mniej nowej (bo dostępnej od wczesnej wiosny 2006 roku) domeny europejskiej ".eu". Tańsze są domeny regionalne (np.: .waw.pl - sugerująca, że firma jest z Warszawy) czy ogólnoświatowe, ale niekomercyjne (w rodzaju ".biz" czy ".info"). Z pewnością warto jednak "szarpnąć" się na domenę w rodzaju ".com.pl" niż "zaoszczędzić" 20 zł w skali roku i ograniczyć się do domeny regionalnej.

punkt1 Po drugie, hosting

Kiedy mamy już domenę, pora poszukać serwera na którym można "postawić" stronę. Oczywiście, można kupić samemu sprzęt i łącze (o dużej przepustowości), ale na początek jest to zupełnie nieopłacalne. Lepiej skorzystać z oferty wyspecjalizowanych firm. Jak je znaleźć? Otwieramy wyszukiwarkę internetową i wpisujemy słowo "hosting", szukając stron w języku polskim.

Na stronie typowej firmy hostingowej znajdziemy ofertę serwerów do wynajęcia. Najdrożej będziemy musieli hostingzapłacić, jeśli nasza strona będzie służyła bezpośrednio do zarabiania pieniędzy - np. jeśli będziemy chcieli założyć sklep internetowy. Wtedy miesięczny koszt wynajęcia serwera o nielimitowanym transferze danych w celach komercyjnych może sięgnąć 100-200 zł netto. Jeśli zaś chodzi nam o stronę o charakterze informacyjnym, będącą rozbudowaną wizytówka naszej firmy, wystarczy w zupełności serwer za 20-30 zł miesięcznie. Przed wykupieniem usługi trzeba się jednak upewnić, czy oprogramowanie danego serwera odpowiada potrzebom naszej strony internetowej - informację na ten temat uzyskamy u firmy tworzącej naszą stronę, o czym za chwilę.

Firmy hostingowe oferują wiele dodatkowych usług, z których najważniejszą jest poczta elektroniczna o adresie identycznym jak nasza domena. Jeśli np. mamy firmę montującą okna z PCV, która nazywa się Okna Kowalskiego i ma stronę internetową pod adresem www.oknakowalskiego.pl, to będziemy mogli założyć (zwykle nielimitowaną liczbę) kont pocztowych w rodzaju biuro@oknakowalskiego.pl. W kontaktach handlowych wygląda to znacznie lepiej, gdy posługujemy się tego rodzaju "profesjonalnym" e-mailem, w przeciwieństwie do jakiejś darmowej skrzynki pocztowej.

Skoro już mowa o darmowych e-mailach - istnieją oczywiście serwisy oferujące darmowy hosting stron. Tyle, że nie polecamy korzystania z nich: za darmo jest co najwyżej powietrze, nasza strona może zostać zaśmiecona reklamami, a jeśli coś "padnie" i przez pewien czas strona będzie niedostępna, nie będziemy mogli mieć do nikogo pretensji. Tymczasem płatna usługa to zwykle dostęp do 24-godzinnej pomocy technicznej, która szybko "podniesie" stronę po "padzie" - nawet jeżeli to my coś zepsuliśmy.

punkt1 Po trzecie, tworzenie strony

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stronę internetową stworzyć samemu - istnieje profesjonalne i łatwe oprogramowanie służące temu celowi, np.: Frontpage Microsoftu. Jednak koszt zamówienia strony w profesjonalnej firmie zewnętrznej jest relatywnie niewielki, a efekty z pewnością będą lepsze. Znów: stronawwwodpalamy wyszukiwarkę i wpisujemy w okienko "tworzenie stron WWW".

Za około 1000 zł netto możemy już mieć nieskomplikowaną wizytówkę firmy z atrakcyjną formą graficzną. Jeśli wydamy trzy razy więcej, potencjalny klient który wstuka nasz adres, będzie mógł wybierać wśród trzech wersji językowych, a następnie będzie mógł buszować wśród kilku podstron, z których każda będzie ozdobiona elegancką animacją.

Co ważne, strona musi być stale aktualizowana - oznacza to, że nie można jej pozostawić samej sobie a stale uzupełniać zawarte na niej informacje. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by - jeśli mamy ograniczony budżet - na początek zamówić stronę w wersji skromniejsze, a za kilka miesięcy ją rozbudować.

Orientacyjne koszty w pierwszym roku (netto):
Zakup i utrzymanie domeny: 15-60 zł
Hosting serwera: 250-1200 zł
Zlecenie budowy strony: 1000 - 3000 zł
Łączny koszt stworzenia strony internetowej: 1300-4200 zł + VAT
Artykuł ze strony www.komputerwfirmie.pl
... powrót
Copyright © 2008-2011 by All4Net - Pozycjonowanie Częstochowa
Strony Internetowe Częstochowa :: Projektowanie i tworzenie stron www :: Pozycjonowanie www Czestochowa